مقالات

مهندسی معکوس مدارات الکترونیکی و پلی کربنات

مهندسی معکوس

 مهندسی معکوس

 

یکی از روشهای رسیدن به دانش روز و تکنولوژی مدارات دستگاهها و تجهیزات الکترونیکی مهندسی معکوس می باشد. این معقوله طی چند مرحله قابل اجراست که در صورت نتیجه بخش بودن مراحل می توان به تکنولوژی آن دست پیدا کرد:

۱- کپی برنامه

در بردهایی که IC برنامه دارد اولین مرحله استخراج برنامه IC می باشد. IC را از طریق پروگرامر به کامپیوتر متصل و برنامه آن را کپی می شود . برخی شرکتهای سازنده برد برای IC های برنامه قفل گذاری می کنند که امکان کپی آن وجود نداشته باشد . در اینصورت باید زبان و نرم افزار پروگرام را براساس نوع IC تشخیص داد و با تحلیل عملکرد مدار , برنامه جدید برای آن نوشت و اولین گام برای مهندسی معکوس را پشت سر می گذاریم .

۲- تهیه قطعات

با توجه به محدودیت بازار قطعات در ایران, برخی از قطعات کم یاب و یا نایاب می باشد. در اینصورت جهت تأمین قطعات باید از طریق شرکتهای خارجی اقدام به تأمین قطعات نمود که در برخی موارد شرایط تأمین آن وجود ندارد.
بعضی از شرکتهای سازنده برای جلوگیری از کپی برد, شماره قطعات را مخدوش می کنند که امکان تشخیص قطعه نباشد. در اینصورت باید با تحلیل عملکرد مدار, قطعه مناسب جایگزین آن کرد.

۳- طراحی PCB

بعد از به نتیجه رسیدن پروگرام IC و تأمین قطعات نوبت به طراحی PCB از روی برد مدار می باشد. جهت انجام این کار برای بردهای یک لایه که قطعات SMD دارد باید آن قطعات (فقط SMDها) را از روی برد دمونتاژ کرد. برای بردهای دولایه باید کل قطعات DIP و SMD از روی برد دمونتاژ شود تا بتوان ارتباطات مدار را طراحی کرد . برای مدارات چندلایه هم باید کل قطعات دمونتاژ و حتما دو نمونه برد در دسترس باشد چون جهت دسترسی به لایه های زیرین باید لایه های رویی تراشیده شود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه خدمات طراحی PCB مراجعه نمایید . و یا جهت مشاوره می توانید با کارشناسان واحد فروش تماس حاصل نمایید .

۴- تولید مدارچاپی

برای تولید مدارچاپی , قبل از اقدام به تولید تعداد مورد نیاز , لازم هست حتما برای تست اولیه مدار یک سری نمونه سازی انجام شود تا از عملکرد مدار اطمینان حاصل نمود. بعد از اطمینان از کارکرد برد می توان تعداد مورد نیاز را تولید نمود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه محصولات مدارچاپی مراجعه نمایید . و یا جهت مشاوره می توانید با کارشناسان واحد فروش تماس حاصل نمایید .

۵- مونتاژ قطعات و تست و راه اندازی

قطعات مطابق برد اصلی و یا نقشه PCB روی برد مونتاژ می شود. در مرحله آخر IC ها پروگرام و مدار را جهت بررسی عملکرد زیر تست قرار داده می شود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه خدمات مونتاژ مراجعه نمایید . و یا جهت مشاوره می توانید با کارشناسان واحد فروش تماس حاصل نمایید

مطالب مرتبط