مقالات

طراحی شماتیک و PCB

طراحی شماتیک و PCB

سوالات و ابهامات طراحی شماتیک و PCB

یکی از مرسوم ترین روش های طراحی PCB , طراحی نقشه شماتیک و انتقال آن به نقشه PCB می باشد . برای اجرای دقیق این کار باید مواردی قبل از شروع طراحی PCB مشخص شود که بتوان مطابق با شرایط برد مورد نیاز آن را طراحی و به مرحله تولید رساند :

  • ابعاد برد

برای طراحی ابتدا باید ابعاد حدودی برد متناسب با موقعیت یا جعبه ای که قرار است در آن جا بگیرد توسط مشتری مشخص شود.

  • تعداد لایه های برد

تراکم قطعات , ابعاد برد و حجم ترکها در تعیین تعداد لایه های برد تعیین کننده است . با توجه به این موارد مشتری می تواند تعیین کند برد در چند لایه باید طراحی شود.

  • موقعیت خاص قطعات

در طراحی PCB لازم است موقعیت قطعاتی مانند ترمینال های ورودی , خروجی , LEDها , کلیدها و ولوم ها مشخص شود. در بردهای دو لایه موقعیت قطعات SMD نیز لازم است از پیش تعیین شود . در بردهای فرکانسی این مورد اهمیت به سزایی در عملکرد برد دارد.

  • نمونه قطعات

از دیگر مواردی که در تبدیل شماتیک به PCB حائز اهمیت است تهیه قطعات مورد استفاده روی برد است .برای قطعات SMD تعیین شماره پکیج قطعات نیز لازم است . اینکار به منظور اطمینان از قرارگیری درست هر قطعه در جای خود است.

  • مشخص کردن خطوط دیتا و جریان بالا

در عمده بردها طراحی به دو بخش فرمان و قدرت تقسیم می شود. در بخش فرمان عمدتا دیتا از ترکها عبور میکند و در بخش قدرت جریان بیشتری از ترکها عبور می کند . متناسب با مقدار جریان عبوری پهنای خطوط تعریف می شود . در هنگام طراحی لازم است این موضوع اعمال شود.

  • لیست قطعات

در محیط PCB نرم افزار آلتیوم بخشی وجود دارد که لیست کامل قطعات به همراه مقادیر , شماره قطعه و پکیج آن قابل مشاهده می باشد. به همین منظور زمان تعریف هر فوت پرینت باید شماره , مقدار و پکیج قطعات مشخص باشد که بتوان در نرم افزار اعمال کرد.

  • بازگشت پذیر بودن پی سی بی

در برخی موارد، مشتری درنظر دارد که پی سی بی قابلیت بازگشت به شماتیک نرم افزاری داشته باشد؛ در اینصورت میبایست تمامی نت ها و دیزاینیتور های هر قطعه در پی سی بی و شماتیک یکسان باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه خدمات طراحی PCB مراجعه نمایید . و یا جهت مشاوره می توانید با کارشناسان واحد فروش تماس حاصل نمایید .

جهت بازدید نمونه ها به اینستاگرام مراجعه فرمایید .

مطالب مرتبط